2021’de dünya şampiyonluğunu son yarışın son cinsinde elde eden Max Verstappen, bu sene ise dönemin bitimine dört yarış kala memnun sonu garantiledi. Hollandalı pilot, adeta domine ettiği 2022 döneminin akabinde F1 tarihinde iki dünya şampiyonluğunu yakalayan en genç ikinci pilot oldu. Verstappen-Red Bull kombinasyonunun yarışların üçte ikisini kazandığı 2022 serüvenine bir arada bakalım.
SIKINTILI BAŞLANGIÇ
F1’de yeni nesil arabalarla, teknik manada kartların tekrar dağıtıldığı 2022 dönemine başlangıcında, Verstappen ve Red Bull’un karşısına son yılların en güzel Ferrari’sinin direksiyonundaki Charles Leclerc çıktı. Son sekiz yılın ekipler şampiyonu Mercedes’in yeni tasarımı, bu yeni arabalardaki çalışma prensibinden ötürü ortaya çıkan ‘zıplama’ probleminden en berbat etkilenen olunca, dönemin bir Red Bull-Ferrari ve Verstappen-Leclerc çekişmesiyle geçeceği düşünüldü birinci yarışlarda.Nitekim Leclerc ve Ferrari, Bahreyn, Suudi Arabistan ve Avustralya’daki birinci üç yarıştan iki zafer ve bir ikincilik alırken, yalnızca Cidde’deki yarışı kazanabilen Verstappen, iki kez mekanik arızayla yolda kaldı. Böylelikle birinci üç yarışın akabinde, iki rakip ortasında neredeyse iki galibiyet kadar, (46 puanlık) bir fark oluştu.
AVRUPA’DA VİTES YÜKSELTTİ
Ancak F1 gruplarının Avrupa’ya dönmesi ve böylelikle gruplar ortasındaki araba geliştirme yarışının gerçek manada başlamasıyla Verstappen uygun bir seri yakaladı. Ferrari’nin kendi meskeni Imola, Miami ve İspanya’da geçen üst üste üç zaferin akabinde Verstappen, dönemin 6. yarışının akabinde, şampiyonada doruğa yükseldi. Hollandalı pilot, bu liderliği dönem sonuna kadar bırakmayacaktı.Ferrari cephesinde ise daha evvel Milliyet’in sayfalarında da incelediğimiz sıkıntılar zinciri başlamıştı. Öte yanda, Red Bull cephesindeyse işler yolunda gitmeye başladı. Monako’da başka Red Bull pilotu Sergio Perez’in zaferini, Azerbaycan ve Kanada’daki Verstappen galibiyetleri takip edince, Red Bull kadro tarihinde 2. defa, altı yarış üst üste kazanarak şampiyonada inisiyatifi ele geçirdi.
VERSTAPPEN HIZLANDI
2022 dönemi boyunca, grupların birçok yere basma gücünün büyük kısmını tabandan üreten yeni kuşak arabaları, tam potansiyele ulaştıracak kadar çözemedi. Lakin bu manada, döneme zati kuvvetli bir baz arabayla başlayan Red Bull, sene ilerledikçe arabası daha da hızlandırdı. Honda motorlu Red Bull RB18’in ön tarafı, dönemin birinci çeyreğinde Verstappen’in istediği kadar çevik değildi; çabuk yansılar veremeyen arabanın ayrıyeten Ferrari’den 10 kilogram kadar ağır olduğu düşünülüyordu. Bu da yalnızca ekstra yük yüzünden çeşit başına ortalama 0.3 sn kadar kayıp demekti.
Red Bull, yaz aylarına yanlışsız ilerlerken, yapılan güncellemelerle arabası hafifletmeye ve Verstappen’n tarzına daha uyacak halde, arabanın ön tarafındaki yol tutuşu ve aero yükünü arttırmaya başladı. Böylelikle Verstappen, potansiyel olarak suratı daha çok artan, lakin bu sürate ulaşmak için art taraftaki izafî dengesizliği de yükselen RB18’den daha fazla performans çıkarmaya başladı.
Hollandalı pilot, doğal yeteneği sayesinde, orta tarafı daha istikrarsız, yani spin atmaya daha meyilli arabaları daha kolay denetim ediyor. Bu sayede Red Bull, arabanın mümkün potansiyeli yükseltecek, lakin art tarafı biraz daha bıçak sırtı bir istikrara hakikat ilerleyecek halde arabası geliştirdikçe, Verstappen, hem ekip arkadaşı Perez ile hem de Ferrari cephesiyle farkı açmaya başladı.
SONBAHARDA BÜYÜK ÜSTÜNLÜK
İngiltere’de galibiyeti, başkanken arabasının altına sıkışan bir kesim (ironik formda bu kesim kardeş grup AlphaTauri’den Tsunoda’nın arabasından kopmuştu) ile kaçıran Muhteşem Max, Fransa’dan İtalya’ya kadar beş yarış üst üste kazanarak, dönemi kopardı. Hollandalı pilot, bu süreçte Macaristan’da 10. sıradan başlayıp kazandı.
Annesinin ülkesi Belçika’da 14. sıradan gelip zafere ulaştı. Babasının ülkesi ve vatandaşı olduğu Hollanda’da dominant bir zaferle adeta kralığını ilan etti ve Ferrari’nin kendi konutu İtalya’da yedinci sıradan start alıp, kırmızı arabaları geride bıraktı.
Singapur’daki, grubun da yanılgılarıyla gelen dönemin en berbat hafta sonunu, Japonya’da yağmur altında yarı arayla koşulabilen yarışta rakiplerine cins başına bir saniye fark attığı çok üstün bir zafer takip etti. Böylelikle Hollandalı pilot, dönemin bitimine altı hafta ve dört yarış kala ikinci defa dünya şampiyonu oldu.
KARTİNG ŞAMPİYONU ANNE İLE F1 PİLOTU BABA
Max’ın Formula 1 şampiyonu olmasını, tahminen hayatın akışı içindeki kaçınılmaz gerçeklerden biri halinde kıymetlendirilebilir. Yıldız pilotun annesi annesi, karting yıllarında Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, dünya şampiyonu Jenson Button ve oğlu Max’in yarıştığı Red Bull Racing’in işvereni Christian Horner’a karşı yarışmış, vakit zaman bu isimleri geçmiş ve karting dünya şampiyonasında gayret etmiş bir atlet. Baba Jos Verstappen ise, dokuz yıllık aralıklı F1 mesleğinde, bir orta Michael Schumacher’in de ekip arkadaşlığını yapmış ve podyuma çıkmış bir yarışçı. Böylesine süratli genlere, baba Jos’un çocukluk yıllarındaki karting periyodundan bu yana verdiği, sert metotları içeren eğitim eklenince; bu süratli çocuk yalnızca bir buçuk sene içinde kartingden Formula 1’e ulaştı. Başarısız yarışlarından sonra baba Jos’un, Max’a vakit zaman şiddet uyguladığı ve hatta karda yol kenarında bıraktığına dair kıssalar kulislerde konuşuluyor.Max Verstappen, şu anda F1 tarihinde start alan, puan alan, podyuma çıkan, yarış kazanan ve en süratli çeşidi elde eden en genç pilot pozisyonunda.

2022 DÖNEMİ VE MÜMKÜN GELECEĞİ
Super Max, bu sene çıktığı 18 yarışta 12 zafer (%66 kazanma oranı) ve toplam 14 podyum elde etti, iki sprint yarışını da birinci sırada tamamladı, beş pol durumu aldı, beş sefer en süratli çeşidi yakaladı; atılan 1038 tıbbın 458’ini başkan geçti.
Verstappen, F1 tarihinde iki sefer dünya şampiyonu olabilen 17. şoför olarak, Alonso, Hakkinen, Fittipaldi, Hill, Clark ve Ascari üzere ikili şampiyonların sınıfına ismini yazdırdı.Hollandalı şoför, ekibi Red Bull ile 2028’in sonuna kadar kontrat imzalamış vaziyette. Red Bull, dahi dizayncı Adrian Newey’nin kaleminden çıkan sıra dışı arabaları kuvvetli Honda motorları ve ekibi çevik bir operasyonla yöneten Christian Horner’ın liderliğiyle birleştiriyor. Max, şayet Red Bull’daki bu kontratın sonunu görürse, ekiple 12 dönemi bitirmiş olacak.
Tüm başardıklarına rağmen, 25. yaş gününü yeni kutlayan Max’ın önünde, rekabetçi bir biçimde yarışabileceği en az on sene olduğunu varsayabiliriz. F1 dünyası 2030’lara gerçek ilerlerken sporun dominant ve merkezindeki isim olarak üzere gözüken Verstappen, hakikat arabaları yakalayabilirse; tıpkı Lewis Hamilton’un Michael Schumacher’e ilişkin rekorları kırması üzere, F1 tarihindeki pek çok r ekoru eline geçirebilecek potansiyele sahip. Super Max, her durumda, daha uzun yıllar boyunca F1 pistlerine heyecan katmaya devam edecek üzere gözüküyor.

MAX VERSTAPPEN KOMUTASINDAKİ ORDU
Hollandalı şoför, F1 tarihinin en genç pilotu olarak 2015’te pistlere adım attığı günden bu yana, kendine itimadı, mert ve gözü kara sürüş üslubu ile genç yaşında başardıkları sayesinde hatırı sayılır bir taraftar kitlesini peşinden sürüklüyor.
Ülkesinde adeta bir halk kahramanı haline gelen Verstappen’in taraftarları, Turuncu Ordu ismiyle anılıyor ve Avrupa’daki her yarışta, bir tribünü dolduracak biçimde Max’ın peşinden gidiyor. İsmine ‘Super MAX’ halinde müzikler bestelenen Verstappen, Schumacher devrinden bu yana birinci kere gözlemlendiği formda, bütün bir ülkeyi peşine takmış vaziyette.
Hatta bu taraftar kitlesi, kimi ülkelerde zafer sarhoşluğu ve coşkunun dozajını fazla kaçırınca, F1 tarihinde birinci kez tribünlerde yapılan taşkınlıklar ve taciz olayları nedeniyle ihtarlar yapıldı, hatta birtakım ülkelerde ekstra tedbirler alındı.Verstappen, bu sene 2021’de gelen şampiyonluktan sonra, daha olgun, daha sakin, daha ölçülü, daha kusursuz ve tüm bu faktörlere ek olarak tahminen de daha süratli bir dönem geçirdi.
Tavizsiz sürüş şekli, F1’deki birinci yıllarında karıştığı olaylardan sonraki kimi demeçleriyle, taraftarları olduğu kadar, kendisine karşı olan bir kitleye de sahip Harika Max.Aslında pek çok spordaki şampiyon atletlerde olduğu üzere, sevenleri kadar, kendisinden nefret edenleri de olan Verstappen; kendibildiği yolda, insanların hakkında ne düşündüğünü pek de umursamadan, kazanma odaklı halde ilerlemeye devam ediyor.